Regulació del treball a distància.
Reial Decret-Llei 28/2020 de 22 de setembre.
1.Antecedents:
A l’inici de la pandèmia, el treball a distància, es va implantar amb caràcter preferent, excepcionalment i temporalment com a mesura de contenció sanitària derivada de la COVID-19, regulat per l’art. 5 del RD-llei 8/2020.
Les empreses que van optar pel treball a distància en base a les recomanacions de les autoritats sanitàries i la normativa COVID, mentre aquestes circumstàncies es mantinguin, seguirà essent aplicable la normativa laboral ordinària.
En aquell moment ja vam fer un model d’acord de teletreball i aquest seguirà vigent tot i la publicació d’aquesta norma.
Us recordem en aquest sentit que les empreses que implantin el teletreball o treball a distància com a mesura de contenció de la COVID-19, estaran obligades a dotar dels mitjans, equips, eines i consumibles que exigeix el desenvolupament del treball a distància, així com al manteniment que sigui necessari. Si és el cas, la negociació col·lectiva establirà la forma de compensació de les despeses derivades per a la persona treballadora d'aquesta forma de treball a distància, si existissin i no haguessin estat ja compensats.
Així mateix per tal de facilitar aquest sistema de treball, s’entendrà complida l’obligació d’efectuar l’avaluació de riscos laborals a través d’una autoavaluació realitzada voluntàriament per la persona treballadora.
2. Nova regulació del treball a distància
El RD-Llei 28/2020 que va entrar en vigor ahir, regula el treball a distància, no com a mesura temporal per la situació sanitària actual, sinó com a sistema de treball pactat a llarg termini.
Conceptes:
L'acord de treball a distancia.
La norma estableix l’obligatorietat de signar un acord de treball a distància que ja estem elaborant. Els convenis o acords col·lectius podran regular el contingut de l’acord, no obstant, el contingut mínim, serà el següent:
a) Inventari dels mitjans, equips i eines que exigeix el desenvolupament de la feina a distància concertat, inclosos els consumibles i els elements mobles, així com de la vida útil o període màxim per a la renovació d'aquests.
b) Enumeració de les despeses que pogués tenir la persona treballadora pel fet de prestar serveis a distància, així com la forma de quantificació de la compensació que obligatòriament ha d'abonar l'empresa i moment i forma per realitzar la mateixa, que es correspondrà, d'existir, amb la previsió recollida en el conveni o acord col·lectiu d'aplicació.
c) Horari de treball de la persona treballadora i si és el cas, regles de disponibilitat horària.
d) Percentatge i distribució entre treball presencial i treball a distància, si escau.
e) Centre de treball de l'empresa a què resta adscrita la persona treballadora a distància i on, si és el cas, desenvoluparà la part de la jornada de treball presencial.
f) Lloc de treball a distància triat per la persona treballadora per al desenvolupament de la feina a distància.
g) Durada de terminis de preavís per a l'exercici de les situacions de reversibilitat, si escau.
h) Mitjans de control empresarial de l'activitat (registre horari, control d’accés a servidors, control de connexions, etc...)
i) Procediment a seguir en el cas de produir-se dificultats tècniques que impedeixin el normal desenvolupament de la feina a distància.
j) Instruccions dictades per l'empresa, amb la participació de la representació legal de les persones treballadores, en matèria de protecció de dades, específicament aplicables en el treball a distància.
k) Instruccions dictades per l'empresa, prèvia informació a la representació legal de les persones treballadores, sobre seguretat de la informació, específicament aplicables en el treball a distància.
l) Durada de l'acord de treball a distància.
No formalitzar l'acord de treball a distància en els termes i amb els requisits legal i convencionalment previstos es considera una infracció greu amb multes de 626€ a 6.250 €
No seran causes justificatives de l'extinció de la relació laboral ni de la modificació substancial de les condicions de treball:
Els convenis o acords col·lectius podran regular:
Drets de les persones treballadores a distància:
Obligacions de les persones treballadores a distància:
Règim transitori treball a distància
En cas de situacions de treball a distància existents a l'entrada en vigor del RD-llei es procedirà de la següent forma:
En acord regulats per conveni col·lectiu:
Aquest Reial decret-llei serà íntegrament aplicable a les relacions de treball vigents i que estiguessin regulades, amb anterioritat a la seva publicació, per convenis o acords col·lectius sobre condicions de prestació de serveis a distància, des del moment en què aquests perdin la seva vigència.
En el cas que els convenis o acords referits en l'apartat anterior no prevegin un termini de durada, aquesta norma és aplicable íntegrament una vegada transcorregut un any des de la seva publicació en el «BOE», llevat que les parts signants acordin expressament un termini superior, que com a màxim podrà ser de 3 anys.
En cas d’acords individuals:
L'acord de treball a distància que regula aquest Reial decret-llei s'ha de formalitzar en el termini de 3 mesos des que el present Reial decret-llei sigui aplicable a la relació laboral concreta. En idèntic termini hauran d'efectuar adaptacions o modificacions dels acords de treball a distància de caràcter individual vigents a la data de publicació d'aquest RD-llei, no derivats de convenis o acords col·lectius.
En cap cas l'aplicació d'aquest Reial decret-llei podrà tenir com a conseqüència la compensació, absorció o desaparició de qualsevol dret o condicions més beneficioses que vinguessin gaudint les persones que prestessin amb caràcter previ els seus serveis a distància que es reflectiran en l'acord de treball a distància.
Les previsions del RD-Llei 28/2020 NO seran d'aplicació al personal laboral al servei de les administracions públiques.
Estem a la seva disposició per a qualsevol ampliació aclariment o comentari relacionat amb el contingut d’aquesta circular.
En cas de tenir treballadors prestant els serveis en la modalitat de treball a distància, tant si es per la situació derivada de la COVID-19, com de forma regular i a llarg termini, podeu posar-vos en contacte amb el nostre departament laboral, per tal de formalitzar els acords corresponents sota les directrius d’aquesta norma.
Departament Laboral