Abril 2018
XERRADA SOBRE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS
NOVA DATA : 9 DE MAIG DEL 2018
En els darrers mesos hem tingut en algunes empreses accidents de treball greus o molt greus. En les investigacions que s’han fet hem observat desajustaments en la gestió de la Prevenció de Riscos Laborals per part de totes les figures implicades: empresaris, encarregats, treballadors, serveis de prevenció i nosaltres mateixos, cosa que en algun cas fa que s’abaixi la guàrdia i tota aquesta situació sigui propicia per a l’aparició d’algun accident de conseqüències greus i de múltiples afectacions per totes les parts.
Aquest fet, sumat a que l’ Administració cada cop accentua més les inspeccions destinades a comprovar el grau de compliment de les obligacions en matèria de Prevenció de Riscos, fa que creguem necessari realitzar una xerrada per clarificar, sistemitzar i donar pautes per millorar l'eficàcia de la gestió de la PRL
________________________________________________________________________________________
TALLER: GESTIÓ EFICAÇ I PRÀCTICA DE LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS
Data: dimecres 9 de maig del 2018 Hora: de 16:00h a 18:00 h
Lloc: a l’assessoria Preu: 80 € (+ iva)
________________________________________________________________________________________
Volem aprofitar aquesta circular per recordar-vos quatre conceptes bàsics en matèria de prevenció de riscos en els que aprofundirem el dia de la xerrada.
Que entenem per Prevenció de Riscos Laborals?
La prevenció dels riscos laborals és el conjunt d’activitats o mesures adoptades o previstes en totes les fases de l’activitat de l’empresa amb la finalitat d’evitar o disminuir els riscos derivats del treball.
Així, l’activitat preventiva ha d’incloure:
1. La integració real de l'activitat preventiva a l'empresa: és a dir, no n’hi ha prou en tenir tota la documentació al dia, sinó que cal projectar la prevenció a tots els processos tècnics de la feina, en l’organització del treball i en les condicions en que aquest es desenvolupa.
2. L' adopció de mesures de seguretat i salut:
· Pla de prevenció de riscos:
o Avaluació de Riscos
o Planificació de l’activitat preventiva
· Informació, participació i consulta dels treballadors
· Formació dels treballadors
· Actuació en casos d’emergència i de risc greu i imminent
· Vigilància de la Salut.
3. Una acció permanent de seguiment de la prevenció amb la finalitat de perfeccionar de manera continua les activitats d’identificació, avaluació i control dels riscos que no s’hagin pogut evitar i dels nivells de protecció existents.
És molt important tenir clar que:
L’organització de l’activitat preventiva podrà realitzar-se en qualsevol d’aquestes quatre modalitats:
Que són els recursos Preventius ?
Amb independència de les funcions dels serveis de prevenció en determinats supòsits, la llei estableix la necessitat d’una vigilància especial d’activitats perilloses duta a terme pels anomenats recuroso preventius. Els recursos preventius poden ser:
La presencia de recursos preventius en un centre de treball és obligatòria en els casos següents:
I la Coordinació de l' Activitat Preventiva ?
Moltes empreses comparteixen, en alguns casos, centres de treball amb altres empreses. En altres casos, són treballadors d’unes empreses que es desplacen a fer la feina a les instal·lacions d’altres empreses, per exemple, el personal de neteja, manteniment, transportistes etc.
En aquests casos, els riscos que afecten els seus treballadors depenen tant de l’activitat de la seva pròpia empresa, com de les altres, o de les instal·lacions en les quals treballen junts.
Per això cal que els empresaris s’informin recíprocament abans del inici de les activitats al mateix centre de treball, sobre els riscos específics de les activitats que puguin afectar els treballadors de les altres empreses.
Aquesta coordinació de les activitats preventives entre diverses empreses fa que s’estableixin obligacions específiques en matèria de prevenció (Art. 24 de la Llei 31/95). Per exemple:
1. Establir els mitjans de coordinació que siguin necessaris, tant per a la protecció i prevenció dels riscos laborals, com a l’hora d’oferir informació als treballadors sobre els possibles riscos existents, les mesures adoptades i les mesures d’emergència i evacuació del centre de treball.
2. Adoptar de les mesures necessàries perquè aquells altres empresaris que desenvolupen les seves activitats al seu centre de treball rebin la informació i les instruccions adients, en relació als riscos existents i les mesures de protecció, prevenció i emergència a aplicar, amb la finalitat que els traslladin als seus respectius treballadors.
3. Les empreses que contractin o subcontractin amb altres la realització d’obres o serveis i que es desenvolupin als seus propis centres de treball o hagin d’operar amb maquinària, equips, productes, matèries primeres, etc., proporcionats per l’empresa principal, hauran de vigilar el compliment per part d’aquests contractistes o subcontractistes de la normativa de prevenció de riscos laborals.
4. deures de cooperació i d’informació i instrucció s’apliquen també als treballadors autònoms que desenvolupin activitats en el centre de treball.
Per qualsevol dubte o aclariment restem a la vostra disposició.
Departament Laboral
Parés i Aubia
Omplir i enviar al departament laboral.
Omplir i tornar a l' assessoria abans del 8 de juliol del 2013
Emplenar i reenviar al departament laboral